Tuesday, April 21, 2009

Makanan Oh Makanan




Selalunya, kita mesti fikir makanan penting untuk beri kita tenaga. Tapi yang sebenarnya, air adalah paling penting untuk kita. Badan kita mengandungi 70% air . Lihat sajalah sebagai contoh sewaktu tragedi runtuhan Highland Towers, ada mangsa yang terselamat kerana adanya air. ( apalah aku melalut dari topik nie)

Kat sini aku nak share apa yang pernah aku bekajar masa amik subjek fitokimia bab herba. Subjek ni best sebab kurang stress, lagipun ianya pembelajaran sepanjang hayat. Boleh diguna tak kira dimana2x .Kalo subjek lain, contohnya distilation column, kalo kija kat industri bolehlah apply. Kalo membran, boleh lah tahu kalo nak beli filter air. Jadi, salesman, tak boleh banyak kelentong sama aku nie. wakaka.(padahal ilmu bab ni ciput jek aku tahu, atleats ada jugaklah ilmu yang boleh aku refer).Apapun, thanks Prof Ramlam becoz introduce this Fitochemical subject

Kalo korang nak reducekan toksik yang dikumpul oleh hati kita, korang boleh minum air daun hempedu bumi. Tapi, perghhhhh pahitnyer. aku, kalo jumpa daun ni, aku akan minum. tapi tak boleh selalu . 2 minggu sekali tu pun kira orait lah.

Pastu, kunyit. Makanlah kunyit hidup yang muda. Jadikan amalan harian. bagus untuk prevent kanser. Ada dibentangkan oleh Lecturer berbangsa India, lupa plak nama dia

Pastu, korang gak boleh makan jenis2x ulam- ulaman seperti ulam raja, kacang botol, tenggek burung etc. Banyak mengandungi antioksida , kata orang Jerman untuk nampak awet muda. Contohnya, Prof aku ni lah, sapa sangka umor da dekat 50 tahun, tapi still maintain muda. Satu lagi, pakcik Kedah yang jadi tokey kedai buku kat KDSE. Dah pencen, tapi suka makan pucuk gajus. Wow, nampak muda lagi

Lagi satu, kalo kurang nak buang urik asid. korang boleh lah makan daun misai kucing. Petua nak amik daunnya, korang amiklah daun yang keenam daripada bunga. Nie, tokey herba Nasuha bagitau lecturer aku.Sebabnya, kandungan chemical nyer banyak. makin tua, makin banyak chemicals content.

kalo korang suka nak tau pasal herba. korang belilah suratkhabar omputeh, Straits Times hujung minggu. dr Rajen ader tulis pasai herba2x ni.

Yang lain2x, nanti lah. aku dah amnesia skrang niiiiiiii.hehe.kuang2x

No comments:

Post a Comment